חדשות

"עיסקת האופיואידים" – 26 מיליארד דולר פיצוי לרשויות התובעות

התפתחות נוספת בפרשת משככי הכאבים הנרקוטיים בארה"ב: שלוש סיטונאיות תרופות וחברת ג'ונסון אנד ג'ונסון ישלמו 26 מיליארד דולר במקום להישפט

אופיואידים, משככי כאב. אילוסטרציה

שלוש חברות סיטונאיות, מהגדולות ביותר בארה"ב העוסקות בהפצה ובשיווק של תרופות, יחד עם ענקית הפארמה ג'ונסון אנד ג'ונסון, הגיעו אמש (ד') לעיסקה מחוץ לבית המשפט ולפיה הן יעבירו 26 מיליארד דולר לרשויות המדינתיות כדי להסיר את התביעות שהגישו נגד החברות על חלקן ב"מגיפת משככי הכאבים הנרקוטיים". המגיפה גבתה בארה"ב בלבד את חייהם של חצי מיליון בני אדם שהתמכרו לאופיואידים.

שלוש החברות יחד יעבירו לרשויות 21 מיליארד דולר כפיצוי במשך 18 שנה כדי שימשכו את התביעות שהוגשו נגדן על ידי מדינות, מחוזות, ערים, קהילות ואפילו שבטי ילידים. "גונסון אנד ג'ונסון" תשלם מצידה חמישה מיליארד דולר נוספים במשך תשע שנים. החברה, כמו קודמתה "פרדו" שנתבעה באותו נושא והגיעה להסדר כספי דומה, הודיעה שהיא מסתלקת מפעילות עסקית בשוק משככי הכאבים.

לפי הערכות שפורסמו אמש, כ-40 ממדינות ארה"ב יצטרפו ל"עיסקה". עד כה הוגשו נגד ארבעת הגופים המסחריים הללו כ-3,000 תביעות על כך שפעילותן יצרה את "מגיפת האופיואידים" הקטלנית מאחר שכשלו בניטור אחרי פעילויות שיווק והפצה חשודות, כך לפי נוסח ההסדר.

יצרנית התרופות הואשמה בפעילויות יזומות להפחתה במידת הסיכון שבשימוש קבוע בתרופות הללו ועל כך שעודדה רופאים להרבות בהנפקת מרשמים למשככי הכאב – מה שהוביל לכך שמאות אלפי בני אדם התמכרו להם ובעקבות זאת מתו.

רק ב-2020 מתו בארה"ב יותר מ-93 אלף בני אדם כתוצאה מהתמכרות לתרופות הנרקוטיות, עלייה ב-30% לעומת 2019. בסך הכל בשני עשורים מתו בכל ארה"ב כחצי מיליון בני אדם עקב כך, זאת על פי נתוני ה-CDC.

את ההסדר הוביל התובע הכללי של מדינת פנסילבניה, עו"ד ג'וש שפירו, שאמר בתדרוך לתקשורת: "המגיפה הזאת נוצרה  על ידי מנהלים-בכירים בשוק ובתעשיית התרופות שהחליטו כי רווחי החברות חשובים יותר ונמצאים מעל לצורך לשמור על בריאותם וחייהם של בני אדם".

עם זאת, לא ברור עדיין אם הפרשה הזאת אכן תסתיים. לפי דיווחים שונים, בכמה ממדינות ארה"ב ובכלל זה בניו יורק עדיין לא הוחלט אם למשוך את התביעות שהן הגישו בנפרד כנגד כל אחד מהגורמים המעורבים במגיפה.

נושאים קשורים:  אופיואידים,  מגיפת האופיואידים,  משככי כאבים,  ג'ונסון אנד ג'ונסון,  חברות תרופות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
23.07.2021, 18:37

חברת "פרדו" האחראית על כול המגיפה נוראית היא בבעלות משפחת סאקלר. בית ספר לרופאה בת"א על שם אותה משפחה. אולי הגיע הזמן לשינוי שם ???

אנונימי/ת
24.07.2021, 15:33

צביעות וטהרנות. המדינה שלנו צמחה ופרחה בזכות כספי דמים ששילמו לה יורשי הנאצים. לעומת המשטר הנאצי משפחת סאקלר עשתה כמה דברים טובים בזכות התרופות שמכרה.

14.02.2022, 14:47

נכון.